Time Life; de ultieme vergaderstoel en ja hoor natuurlijk weer van Ray en Charles Eames!
Voor liefhebbers van ‘mid-century modern’ heeft de Time Life Executive Chair van Ray en Charles Eameseen onweerstaanbare uitstraling.
Zo’n rol heeft de stoel in de vergaderruimte van Sterling Cooper, het reclame-bureau van Don Draper uit ‘Mad Men’. Ook in ‘Pawn Sacrifice’ de nieuwe film over de epische schaakwedstrijd in Reykjavik, is de Time Life monumentaal zichtbaar in de spannende finale tussen Bobby Fischer en Boris Spasski.
Het ontwerp begon als vriendendienst. In 1959 vroeg Charles Eames aan Henry Luce, voorzitter van de Time-Life uitgeverij, om beeldmateriaal uit de tijdschrift-archieven voor ‘Glimpses of the USA’ een multi screen presentatie bij de Wereldtentoonstelling in Moskou. Toen Henry Luce een jaar later een nieuw hoofdkantoor liet bouwen aan de zuidkant van Rockefeller Centre in New York, vroeg hij Eames om stoelen te ontwerpen voor de kantoren van de directie.
De eerste advertenties van fabrikant Herman Miller uit de vroege jaren zestig tonen twee modellen in leer. De ‘Time Life Office Chair’ was een bureaustoel met een neigsysteem op wieltjes. Ze hebben een rechte rug die 10 cm hoger is dan de ‘Time Life Lounge Chair’, voor de wachtkamer. Deze versie staat op ronde nylon glijders die ‘domes of silence’ werden genoemd. In de collectie van Vitra, die de Eames stoelen op de Europese markt verkocht, werden ze ‘Lobby Chair’ ES 104 respectievelijk ES 108 genoemd. Er hoorden ook walnoten tafeltjes bij en de Lounge kreeg ook een Ottoman.
Hoe oud?
De allereerste series zijn zeldzaam, maar goed herkenbaar. Om te beginnen staat de stoel op een onderstel met vier voeten. Dat geldt ook voor de bureaustoel; pas later werd de ster met vijf poten gangbaar. De bocht in de voet is enigszins steil. De lederen kussens zijn aanvankelijk ook ronder (in latere series vierkanter). Drie kussens zitten ieder met twee punten in het frame vast. In de eerste modellen zijn slechts 4 inbusboutjes zichtbaar en waren twee deuvels aan de binnenzijde van het frame weggewerkt. Die oplossing zag er elegant uit, maar bemoeilijkte de productie, zodat men al vrij snel besloot men om alle 6 vanaf de buitenzijde te monteren. Vintage versies hebben een frame van gepoetst aluminium en zijn dus niet verchroomd.
Waar moet je op letten?
Een oude stoel zou er eigenlijk niet te glimmend uit moeten zien, want dat kan duiden op namaak. Belangrijk bij dit model zijn de knopen; die zouden wel een beetje craquelure moeten tonen. Hoe origineler de staat van de stoel, des te beter; kijk of alle schroeven origineel zijn en goed vast zitten. Zien de nylon voetjes er allemaal identiek uit? De release van ‘Time Life’ stoelen viel ongeveer samen met de introductie van een nieuw logo in de toen modieuze Helvetica-letter: onderop, bij de buis zitten stickers met afgeronde hoeken en de naam ‘herman miller’ in onderkast.
Hoe duur?
Hoewel kantoormeubilair is minder marktwaarde is, brengt een oude Time Life Office altijd nog € 4000,- op. In goede staat. Patina is gewenst, maar de prijs wordt wel lager als er knopen missen of de armliggers versleten zijn. Er zijn minder Time Life Lounge Chairs gemaakt en prijzen kunnen oplopen naar € 5000,-