Hoe vintage is mijn LAR?
Toen het oude hoofdkantoor van Vroom en Dreesman ging verbouwen kochten wij een behoorlijk rijtje Eames kuipjes voor weinig. Het waren glasfiber stoelen uit het midden van de jaren zestig geproduceerd bij Herman Miller.
Comfort was 'het eerste nut van design’ dat Charles Eames bij een stoel voor ogen stond. Een zitting als een schaal leek daarvoor de beste oplossing. Na veel experimenten in gelamineerd hout, gestanst metaal, gebogen staalgaas en gegoten aluminium; volgde het ultieme kuipje in polyester, versterkt met glasvezel. In samenwerking met Herman Miller Furniture Company startte Zenith Plastics in 1950 de productie van 2.000 stuks LAR en DAR; Lounge Armchair Rod en Dining Chair Rod. De stoelen werden meteen opgenomen in de collectie van het New Yorkse Museum of Modern Art.
Een belangrijke wens van Charles en Ray Eames was dat meubelen aan de veranderende wensen van de klant konden worden aangepast. Dat kan uitstekend dankzij uitwisselbare onderstellen. Cruciaal onderdeel is de 'shock-mount’; een stalen flens in een rubberen ring van ca. 7 cm die onderop het kuipje is gelijmd en waar het frame op wordt geschroefd. Er kwamen: RAR Rocking Armchair Rod, DSR op een draadstalen ‘Eiffeltoren’ frame, PACC op wieltjes en DAW op houten poten. Gestoffeerde versies (in vinyl) en ‘Side Chairs’ zonder armleuningen (DSW, DSX, DSR) kwamen vanaf 1953 op de Amerikaanse markt. Het Duitse merk Vitra verkreeg in 1957 de Europese licentie van Herman Miller.
Een LAR uit de eerste Zenith/Herman Miller series; richtprijs tussen € 1300 en € 1600, herken je aan een ietwat spitse schouder, een opgedikte rand van dubbelgeslagen glasfiber ofwel ‘rope edge’, een X-frame onder de zitting en (liefst ook) een schaakbord-sticker die Herman Miller en Zenith Plastics vermeld.
Het kleurpalet van de eerste serie was beperkt tot greige, perkament wit en olifant grijs. Onze versie: een roze Herman Miller op een H-frame van zwart-gespoten staf, is waarschijnlijk iets jonger- rond 1953. Een vroege RAR is erg gezocht en levert soms € 4500,- op. Vroege modellen van Herman Miller waren uitheems en zeldzaam in Europa, waar productie en distributie door Vitra werd gedaan. Het overgrote deel LAR, DAR, RAR die ca. € 600 geprijsd zijn, zullen eind jaren 50, maar vaker nog begin jaren 60 door Vitra gemaakt zijn.
Herman Miller en Vitra zetten een goed ontworpen stoel in de markt voor een redelijke prijs. Vanaf 1993 toen de productie met glasvezel om ecologische redenen werd gestaakt, is het kopiëren toegenomen. Het nieuwe materiaal: polypropyleen onderscheid zich minder goed van plastic en is makkelijker te produceren. Als gevolg wordt de meubelmarkt echt overspoeld met goedkope Eames imitaties. Waarschijnlijk is alleen ‘de mier’ van Jacobson vaker nagemaakt.
Een beetje roest en pokdaligheid van chromen poten is- met beleid- met een staalsponsje met zeep (Brillo) weg te poetsen. Voor het weghalen van vlekken, strepen en vergeling van kuipjes (plastic of polyester) zijn speciale sponsjes van Vileda (Miraclean big) te koop. Smoezelige zittingen kunnen prima worden gereinigd tegen relatief lage kosten, door specialisten die beschikken over een sproei-extractie systeem. Nagenoeg alle onderdelen zijn verkrijgbaar via designonderdelen.nl