't optimisme van Maaskant

'Ik zag 't voor het eerst in Quote', zegt Mary Hessing. 'Blij verrast dat zo'n mooi gebouw zomaar ergens in Nederland stond, knipte ik 't artikel uit om te bewaren'. Mary's reactie op het expressionistische hoofdkantoor van Johnson Wax komt niet out-of-the-blue. Deze week werd 'de boemerang' gepromoveerd tot Rijksmonument.

  4_1_hugh_maaskant_2

Zelfs architect Hugh Maaskant (1909-1977) moest wennen aan de vormwil van zijn Amerikaanse opdrachtgever Samuel Johnson jr.. Maar die koos juist voor Maaskant omdat bescheidenheid helemaal niet in zijn portfolio voorkwam. ’De grootste architect van Nederland' (méér dan 2 meter lang) zoals Maaskant zichzelf met zelfspot typeerde,  tekende oa. voor de Euromast, het Groothandelsgebouw, Rotterdam Hilton en de pier van Scheveningen.

cf84966bea1fe3c285a9f7d4b2ff3312

Met deze prestigieuze opdracht trad Maaskant in zekere zin in de voetsporen van Frank Lloyd Wright die het befaamde hoofdkantoor van Johnson Wax in Racine Wisconsin had ontworpen. Omdat die architectuur heel positief was ontvangen, wilde de directie ook zo'n gebaar maken voor het Europese headquarters in Mijdrecht. In 1963 presenteerde Maaskant twee rechthoekige dozen rond een rechthoekige vijver, als eerste voorstel. Aan de achterzijde stond een gesloten fabriekshal met een functioneel uiterlijk. Prominent aan de straatzijde, plaatste Maaskant een transparant directiegebouw op elegante betonnen pijlers in de vijver.

Boemerang

Johnson jr. veegde dit voorstel van tafel en gaf aan dat zijn nieuwe hoofdkantoor in Europa groots en uitnodigend moest worden. Omdat te onderstrepen hield ie beide armen open. Naar verluidt gebruikte Maaskant dat gebaar als inspiratie voor zijn ontwerp. Bij de tweede presentatie kwam hij met de monumentale boemerang die als een UFO in de polder bij Mijdrecht neergedaald lijkt te zijn. Hessing: ’Op weg naar een afspraak reed ik er niets vermoedend langs. Dáár stond het gebouw ineens: in het echt! Ik werd er compleet optimistisch van.’