Aart van Asseldonk's miraculeuze scheppingen
De Dutch Designweek groeit steeds meer uit tot een mainstream publieksevent. Tussen de veelheid aan exposities en pop-ups sprong de 'Allegorie van het Zuiden' in het oog met een briljante compositie van follies, monumentale zeggingskracht en culinaire hoogstandjes. Ontwerper Aart van Asseldonk sleepte een onorthodox repertoire vol verwijzingen aan Jeroen Bosch en Pieter Breughel de Oude naar de Eindhovense Augustijnenkerk.
De Allegorie van het Zuiden is geen design-expositie in museale zin-, maar een tableau vivant waarin de objecten van Van Asseldonk een compleet nieuwe omgeving vormen in het 19e eeuwse monument. In het hoge schip van de neo-gotische kerk werden een vuurtoren, windmolen, kapel en lampion neergezet. Die vier staketsels zijn met bloemenguirlandes verbonden. Op de kerkvloer staan lange tafels en banken waaraan tijdens de DDW volop gegeten en gedronken werd. Gasten konden intekenen voor een exclusief diner verzorgd door Dick Middelweerd van tweesterren restaurant ‘de Treeswijkhoeve’.
foto's Rob Spierings
De kachels, kandelabers, schalen, lampen en gebruiksvoorwerpen die Van Asseldonk vanaf zijn afstuderen aan Artez in 2008 ontwikkelde, tonen een voorliefde voor het ambachtelijke proces, robuuste formaten en verfijnde afwerking. Speciaal voor de Allegorie ontwierp hij een aantal nieuwe producten, ingegeven door ‘Nederlandse Spreekwoorden’ van Pieter Breughel de Oude. ‘Aan de ene voet een schoen, de andere blootsvoets’ duidt bijv. op het evenwicht dat nodig is om een risicovolle onderneming (zoals deze) tot goed einde te kunnen brengen.
De schoenen gemaakt door Alex Munsters
In een allegorie gaan de figuurlijke- en letterlijke betekenis vaak hand in hand. Dat is ook hier het geval. Dankzij de paters van de Augustijnenkerk en de ondernemingszin van de bedrijven Oogenlust, De Treeswijkhoeve, Bruns en Beerze Bier, werd een bevlogen- schier onmogelijk- ideaal, uiteindelijk toch werkelijkheid. Die partijen mogen ‘in hun eigen licht gaan staan’, zoals de grote kandelaar aangeeft, oftewel; trots zijn op het bijzondere resultaat van deze joint venture. De ‘Allegorie van het Zuiden’ is één van de meest opvallende- en betekenisvolle projecten van de afgelopen jaren.